Kisah medik aku

Salam rindu buat semua pembaca yang dikasihi (acah ramai visitor je😥)

sokay la..lama tak update sini. Macam busy sangat je.

Tak lah busy mana, cuma still lagi tengah adapt dengan suasana baru. Suasana yang sangat berbeza bagi seketul diri ini.

MEDIK

Rasa tak percaya je aku dah masuk medik. Dulu ingat lagi waktu sekolah rendah, cikgu tanya nak jadi apa, aku jawab nak jadi cikgu sebab nampak senang. Cikgu gelak je dengar jawapan aku. Mana ada senang jadi cikgu nihh. Sampai form 4, aku still lagi blur nak jadi apa. Tapi bila masuk kelas sains agama, semua orang akan pandang 'nak jadi doktor ni'. But then, aku try jugak pupuk minat aku nak minat ke arah doktor, tapi serious talk 'bio sangatlah susah'. Ya, aku jujur cakap aku sangatlah lambat nak hafal segala bagai istilah-istilah bio ni, sebabnya yang aku sedar otak aku ni sebenarnya otak 'maths' : mengira. Sampaikan pernah aku dapat C bio time exam pertengahan tahun form 5. Tapi alhamdulillah, berkat cikgu bio aku gigih mengajar bagi aku faham dapatlah A- time SPM.

Then, sambung lagi kisah waktu nak pilih kos time isi upu. Aku tak tahulah kenapa aku pandang medik je time tu, dan tak pandang pun kos lain. Sampaikan aku boleh tolak tawaran jpa mara engineering sebab dapat tamhidi perubatan USIM. Nampak tak betapa Allah nak aku berada di jalan medik ni dan sepatutnya aku kena bersyukur (fuhh..sentap). Dah masuk tamhidi pun aku rasa susahnya belajar bio, tapi still fight nak dapat tempat untuk masuk medik walaupun sangat terhad tempatnya. Time tu, memang aku redha sangat-sangat kalau tak dapat medik pun dan aku rasa aku tak layak pun sebab nampak ramai lagi orang hebat-hebat. Kalau ikutkan pointer aku pun memang lepas, tapi tu pun atas sumbangan markah maths dengan fizik yang menyebabkan aku rasa aku lebih ke arah 'otak mengira'.

Takdir Allah siapa yang boleh lawan. Aku dapat tawaran ijazah sarjana muda perubatan (MBBS) USIM. Waktu tu, bersyukur sangat-sangat sebabnya time interview aku rasa down dah, tak boleh nak speaking well. Seronok bukan main sebab kawan baik time sekolah pun dapat jugak kos yang sama.
Tapi tiba-tiba je aku terfikir.

Boleh ke aku nak sambung medik ni.

Boleh ke aku nak belajar bio ni walaupun selama ni aku rasa bio lah subjek paling susah aku pernah belajar.

Boleh ke aku nak survive jadi doktor walaupun orang kata doktor ni 'takde life'.

Boleh ke aku nak tahan belajar sampai 6 tahun sedangkan kawan-kawan semua dah grad.

Seriously memang serabut kepala kalau nak cari jawapan semua persoalan yang bermain dalam kepala otak aku.


Tapi, semuanya aku serahkan pada Allah. Aku yakin Allah letakkan aku pada jalan ini, ada terlalu banyak hikmah yang terselit. Tinggal aku buka mata hati untuk sedar semua perkara yang Allah dah sediakan untuk aku. Setiap jalan semestinya akan ada susah, berat dan cabaran yang perlu aku tempuhi. Hidup ini tidak akan selalunya indah seperti yang kita bayangkan. Yakin pada janji Allah. Allah tidak bebankan hambaNya dengan ujian yang tidak mampu. Ini dah menunjukkan Allah percaya pada kita, kenapa kita sendiri tidak percaya pada diri sendiri untuk lalui semua ujian.





Dan kini, berdirilah aku di dalam dunia medik. Inilah kisah aku. Kisah medik aku. Walaupun tak ada ending lagi kisah ini, aku mengharapkan doa dari anda semua supaya aku #gradeontime dan diberi kekuatan untuk terus menimba ilmu sebagai pelajar perubatan.

May Allah bless our journey😊😊😊


Comments